domingo, 5 de dezembro de 2010

Stock Car

Stock car racing is a form of automobile racing found mainly in the United States, Canada, New Zealand, Great Britain and Brazil. Traditionally, races are run on oval tracks measuring approximately ¼ mile to 2.66 miles (about 400 meters to 4.2 kilometres) in length. NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) is the world's largest governing body for stock car racing, and its Sprint Cup Series (named for its sponsor, Sprint Nextel Corporation) is the de facto premier series of stock car racing. Top level races are 200 to 600 miles (320–1000 km) in length. Average speeds in the top classes are usually within 70–80% of comparable levels of open wheel racing at the same tracks. Some stock cars may reach speeds in excess of 200 mph (320 km/h) at tracks such as Indianapolis Motor Speedway and Charlotte Motor Speedway. For safety, devices such as restrictor plates may be used at Daytona International Speedway and Talladega Superspeedway that limit top speeds to approximately 192 mph (309 km/h).


A stock car, in the original sense of the term, described an automobile that has not been modified from its original factory configuration. Later the term stock car came to mean any production-based automobile used in racing. This term is used to differentiate such a car from a race car, a special, custom-built car designed only for racing purposes.
Today most stock cars may superficially resemble standard American family sedans, but are in fact purpose-built racing machines built to a strict set of regulations governing the car design ensuring that the chassis, suspension, engine, etc. are architecturally identical on all vehicles. Ironically, these regulations ensure that stock cars are in many ways technologically less sophisticated than standard cars on the road. For example, NASCAR (the largest stock car organization in the U.S.) requires carbureted engines in all of its racing series, while fuel injection is now universal in standard passenger cars. After every race these cars are disposed of and new ones take their place.
The closest European equivalent to stock car racing is probably touring car racing, though these are raced exclusively on road courses rather than ovals.




A Stock Car Brasil (também chamado de Campeonato Brasileiro de Stock Car) é uma modalidade de automobilismo do Brasil criado em 1979. Atualmente consiste em 3 competições, a Stock Car V8 (Copa CAIXA), a Copa Montana e a Mini Challenge.

Foi criada em 1977 para ser uma alternativa à extinta Divisão 1 (D1), que corria com as marcas Chevrolet (Opala) e Ford (Maverick). Isso ocorreu porque a D1 vinha perdendo o interesse do público e dos patrocinadores por estar se tornando uma categoria monomarca devido à superioridade dos modelos Chevrolet. Para que isso não ocorresse, a General Motors criou uma nova categoria, que unisse desempenho e sofisticação. O nome foi um golpe de mestre: além de emular o nome da famosa categoria americana (a NASCAR), desviava a atenção de que era uma monomarca, fato que foi comprovado na prática somente neste ano.


A sua primeira corrida foi realizada no dia 22 de abril de 1979 no Autódromo de Tarumã, no Rio Grande do Sul. A criação da categoria foi a melhor resposta a um antigo anseio de uma comunidade apaixonada por carros de corrida: uma categoria de Turismo que unisse, para os padrões da época, desempenho e sofisticação.
O regulamento foi criado para limitar os custos, procurando equilíbrio, sem comprometer as performances dignas das competições internacionais. A primeira prova contou com a presença de 19 carros, todos do modelo Opala com motores de seis cilindros de 4 100cm3. A pole position da estréia foi do carioca José Carlos Palhares, o Capeta. Ele fez o tempo de 1min 23s 00. A prova foi vencida por Affonso Giaffone.


A partir do ano de 2010 o combustível utilizado nos carros voltou a ser o etanol (em substituição à gasolina), os carros também passam a usar injeção eletrônica, a categoria ganha mais um circuito de rua e as corridas passaram a ser transmitidas para o exterior. A categoria voltou a contar com 34 carros.
Em 10 de março de 2010 foi anunciada a fusão das categorias Stock Car Light (Copa Vicar) e Pick-Up Racing, criando a Copa Chevrolet Montana, nova divisão de acesso à categoria principal Também foi criada a categoria Mini Challenge, em substituição a Stock Jr.

    

Nenhum comentário: